شروع مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، یک فعال حوزه کار می گوید با توجه به شرایط مالی و فشار افزایش هزینه ها بر خانوارهای کارگری، مذاکرات دستمزد باید از نیمه دوم سال شروع گردد و با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود.

شروع مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه با تاکید بر بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال گفت: سال های سال است که برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار به آخر سال کشیده می گردد تا در یک زمان کم و فشرده رقم دستمزد جامعه کارگری معین گردد؛ در حالی که معیشت کارگران به این مساله وابسته است.

وی ادامه داد: در قانون منعی برای آنالیز مجدد دستمزد وجود ندارد و با توجه به نوسان ارز و طلا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی به ویژه مسکن و افزایش سرسام آور هزینه ها ضروری است که دوبار به مقوله دستمزد بپردازیم.

این فعال حوزه کار توضیح داد: اگر جلسات آنالیز مزد از نیمه دوم سال در فضایی آرام و کارشناسی دنبال گردد نتیجه بهتری از مذاکرات به دست می آید و فشار مذاکرات در دقیقه 90 و نارضایتی کارگران را شاهد نخواهیم بود.

سیارمه، با اشاره به فرایند معین دستمزد در کشورهای دیگر اظهار کرد: در بیشتر کشورها توافق جمعی برای معین مزد صورت می گیرد؛ حتی کشورهایی که شرایط منطقه ای آنها متفاوت است با مشارکت و همکاری اتحادیه های کارگری رقم دستمزد را معین می نمایند.

وی اضافه نمود: در این کشورها نمایندگان کارفرمایی و کارگری پیشنهادات خود را مطرح می نمایند و دولت تنها بر فرایند مذاکرات نظارت می نماید و گروههای کارگری و کارفرمایی که سیستم سرمایه داری بر آنها حاکم است به شکل مستقل در امور مربوط به حقوق و دستمزد خود عمل می نمایند و دنبای استیفای حقوقشان هستند.

به گفته این فعال حوزه کار، مذاکرات دستمزد در کشور باید با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود و تشکل ها و اتحادیه های کارگری به شکل منسجم و فارغ از هرگونه مداخله ای به توافق با کارفرمایان برسند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شروع مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید