واکنش کمیته امداد به اعتراضات درباره ساخت و ساز در حریم عمارت آمریکایی ها

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، پارک پرواز همدان عمارتی به نام آمریکایی ها را در خود جای داده که روزگاری آمریکایی ها در آنجا مستقر بودند. خانه آمریکایی ها در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازهای آمریکایی بوده و به دست آنها بنا شده است. در واقع در جنگ جهانی دوم وقتی نیروهای متفقین در کشور ساکن شدند، آمریکایی ها در خوش آب و هواترین نقطه همدان یعنی تپه نورمهال همدان مستقر شدند. این تپه از لحاظ استراتژیک به تمام شهر مشرف است. پس از نقل مکان آمریکایی ها، تعدادی انگلیسی که برای امر تجارت در همدان فعالیت داشتند، عمارت منسوب به آمریکایی ها را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شدند.

واکنش کمیته امداد به اعتراضات درباره ساخت و ساز در حریم عمارت آمریکایی ها

عمارت نورمهال (نورمحال) یا همان خانه آمریکایی ها که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است پس از پیروزی انقلاب از طریق دولت مصادره و به کمیته امداد واگذار شد تا صرف امور اقتصادی شود.

این بنای تاریخی به علت ساخت و سازها در شرایط بسیار بدی بسر می برد تا جایی که رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با هشدار نسبت به کم توجهی ها به این بنای تاریخی گفت: نورمهال در آستانه نابودی است و مسئولان برای جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت نورمهال باید هرچه سریع تر چاره اندیشی کنند. اگر اقدامی انجام نشود، ظرف چند روز آینده شاهد از سرگیری ساخت و سازها برای احداث مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجاورت عمارت نورمهال خواهیم بود.

به همین علت قرار بود امروز جلسه شورای شهر همدان به موضوع این عمارت تاریخی اختصاص پیدا کند. کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان پیش از نشست شورا به وبلاگ آبی اناری ها گفت: تعیین تکلیف نورمهال مطالبه شورا از مسئولان است. نورمهال بنای تاریخی است و باید حفظ شود ضمن اینکه شورا مخالف این ساخت و ساز است اما علت نمی شود قانون نادیده گرفته شود.

رضوان سلماسی رئیس کمیسیون شورای شهر همدان هم در جدیدترین اظهارنظرش درباره این بنای تاریخی گفت: اقدام کمیته امداد در ساخت و ساز بر اساس قانون است اما نورمهال نباید آسیبی ببیند. درخواست توقف ساخت و ساز را دادیم که کمیته امداد موافقت کرد اما باید در این باره چاره اندیشی شود.

پیمان ترکمانه مدیرکل کمیته امداد (ره) همدان هم در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان گفت: عمارت نورمهال و زمین های اطراف آن که اکنون به بوستان تبدیل شده متعلق به این نهاد است. این ملک به متراژ 20 هزار متر مربع متعلق به کمیته امداد بوده و در این سال ها هزینه بسکمک برای این ملک شده است.

وی اضافه کرد: فارغ از قوانین و ارزش تاریخی این ملک، روال اخذ مجوزها به طور قانونی انجام شده و 2 طرف موضوع هم نهادهای حاکمیتی هستند و شخص ثالثی در این خصوص نبوده که شائبه ای ایجاد شود.

ترکمانه با بیان اینکه در این سال ها برای حفظ عمارت نورمهال زحمات زیادی کشیده شده است و حتی بخش اعظم این زمین را برای ایجاد پارک و رفاه مردم اعطا کردیم گفت: زمین به جای مانده هم برای جبران بخشی از همکاری با مدیریت شهری و در راستای کمک به قشر محروم برای ساخت و ساز اختصاص یافت.

مدیرکل کمیته امداد (ره) همدان اضافه کرد: نقشه اولیه ساخت بنا هم نزدیک به عمارت نورمهال با مساحت زیربنایی و ارتفاع بیشتر بود که حتی پذیرفتیم کمتر شود.

وی گفت: شکایت از شهرداری حرف درستی نیست بلکه فقط جهت اطلاع و رعایت حقوق مدنی از شهرداری دعوت شده و هیچ حکمی صادر نشده است. بر اساس مقررات موجود در سیستم اجرایی استان هیچ نهادی اجازه شکایت از نهادی ندارد و کمیته امداد نهایت همکاری را دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: فاصله با عمارت قانونی بود و اکنون هم از هرگونه پیشنهاد ظرف همین چند روز استقبال می کنیم در غیراینصورت نمی توانیم بیشتر انتظار کشیده و ضرر کنیم.

چمدان

منبع: گردشبان

به "واکنش کمیته امداد به اعتراضات درباره ساخت و ساز در حریم عمارت آمریکایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش کمیته امداد به اعتراضات درباره ساخت و ساز در حریم عمارت آمریکایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید