هویت اجتماعی بچه ها را چگونه شکل دهیم؟

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، خبرنگاران: دوران کودکی بخش مهمی از رشد اجتماعی افراد را شامل می گردد، به ویژه آن که در این دوره است که هویت اجتماعی و یا احساسی شخص شکل گرفته و احساس وابستگی واقعی او نسبت به جامعه و اجتماع نیز بروز پیدا می نماید. در این میان بعضی از بچه ها با مشکلانی در احساساتشان نسبت به خود و هویت اجتماعی شان روبه رو می شوند که آن ها را در مقابل اجتماع آسیب پذیر نموده و باعث ایجاد شکلی از افسردگی در وجودشان می گردد.

هویت اجتماعی بچه ها را چگونه شکل دهیم؟

به طور کلی می توان گفت که افسردگی طیف وسیعی از شرایط پیچیده ای را شامل می شود که می تواند بنا بر موقعیت موجود در زندگی فرد نقش اساسی را در شخصیت او و هم چنین تصمیم گیری هایش داشته باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با اهمیت هویت اجتماعی بچه ها بیشتر بگوییم.

هویت اجتماعی چیست؟

هر کودکی دارای هویت اجتماعی است و به همین دلیل نیز می تواند نقش های متفاوتی را در جامعه نسبت به دیگران درک کند، فرقی هم نمی نماید که این نقش ها به وسیله کدام موقعیت اجتماعی، فرهنگی یا قومیتی، عقاید و... بروز پیدا می نماید. کودک می تواند بسته به شرایط خود احساس هویت و غرور، عزت نفس و همین طور سازگاری با هویت اجتماعی اش را به دست آورد.

با این حال اگر هویت اجتماعی کودک با سرعت زیادی تغییر پیدا کند، مورد تهدید قرار بگیرد و یا حتی سرزنش شود می تواند باعث بروز افسردگی و سرخوردگی در کودک شود که همین موضوع نیز پیامد های منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

نقش اطرافیان در هویت اجتماعی

طبیعتاً برای داشتن هویت اجتماعی فرد به اطرافیان خود احتیاج خواهد داشت تا بتوانند او را تائید نموده و یا رفتارهایش را انکار یا رد کنند؛ بنابراین می توان گفت که اطرافیان ما می توانند علاوه بر تأثیر در هویت اجتماعی مان بر احساسات ما نسبت به خودمان نیز تأثیر بگذارند.

برای مثال اگر کودکی احساس خجالت داشته باشد و خود را دائماً از اطرافیانش دور نگه دارد می تواند نشان دهنده این باشد که اطرافیانش او را تنها گذاشته و آغوش گرمی به سویش دراز نمی کنند؛ بنابراین هویت اجتماعی کودک دقیقاً برگرفته از برخورد او با نقش اجتماعی اش بوده و می تواند در شرایطی مانند خجالتی بودن فرد و همین طور عقب نشینی اش از جامعه به طور کامل تحت تأثیر قرار بگیرد. به دنبال همین هم هست که فرد می تواند احساسات متفاوتی از جمله رضایت، احساس تنهایی، ناامیدی، امید و یا هر چیز دیگری را تجربه کند.

چرا هویت اجتماعی اهمیت دارد؟

به طور کلی می توان گفت که هویت اجتماعی به فرد این امکان را می دهد که خود را به عنوان جزئی از گروه بشناسد و بتواند در دنیای اجتماعی احساس تعلق پیدا کند. به همین دلیل نیز این هویت ها می توانند نقش مهمی را در شکل گیری شخصیت فرد ایجاد کنند.

هر چه فرد با گروه های معین تری ارتباط برقرار کند می تواند شاهد تأثیرات بسیار آن در رابطه با احساسات و همین طور شخصیت خود باشد. عضویت در چنین گروه هایی بسته به چگونگی توجه خود فرد و همین طور اعضای گروه به توانایی های او می تواند درصد اهمیت متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین به دست آوردن جایگاهی مطلوب در یک گروه می تواند به افراد یاری کند تا احساساتی اعم از اطمینان، رضایت و همین طور رضایت بیشتری را تجربه کنند.

در این میان، اما باید اضافه نمود که وقتی فردی به افسردگی دچار می شود تمایل بسیاری به ترک محیط های اجتماعی پیدا می نماید. مطالعات نشان می دهند که عوامل اجتماعی می توانند به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل افسردگی در فرد شناخته شوند. به همین دلیل هم هست که وقتی کودکی تصمیم به پشت سر گذاشتن دوره هایی از تنهایی می گیرد احتمال ابتلا به افسردگی در او بسیار پیش بینی خواهد شد.

مقوله شناسایی اجتماعی فرد اهمیت بسیاری دارد، چراکه نشان دهنده نحوه تعامل او با افراد جامعه و تأثیرات متقابل آن ها خواهد بود. این یعنی که اگر فردی نسبت به هویت خود احساس خوبی داشته باشد می توان چنین برداشتی را داشت که به احتمال زیاد توانسته در گروه های اجتماعی ارتباط و تعامل خوبی داشته باشد و در نتیجه احساسات مثبتی نیز نسبت به خود به دست آورد.

بر اساس نظر محققان، بعضی از دیگر مزایای هویت اجتماعی شامل این موارد می شوند:

  • این موضوع می تواند به تقویت عدالت و مراقبت از دیگر حمایت های اجتماعی یاری کند.
  • هویت اجتماعی یاری می نماید تا احتیاج های روانی همچون عزت نفس از سوی دیگران تأمین شود.
  • این مقوله می تواند در بروز احساس تعلق خاطر فرد به گروه های اجتماعی تأثیرگذار باشد.

افراد با یکدیگر فرق می کنند

باید گفت که همه بچه ها با بروز تغییرات و تهدید هایی در هویت اجتماعی شان دچار افسردگی نخواهند شد. این موضوع نشان می دهد که تأثیرات هویت اجتماعی در افراد متفاوت با یکدیگر فرق خواهد داشت. برای مثال اگر کودکی خود را به عنوان یک ستاره فوتبال بشناسد و ناگهان دچار آسیب شده و از ادامه تمرینات باز بماند، می تواند شرایط متفاوتی را تجربه کند. می تواند دیگر هرگز به سراغ فوتبال نرود و عزت نفس خود را از دست بدهد یا حتی می تواند هم تنها در مدتی کوتاه احساس ناراحتی کند و بعد از سپری شدن زمان موردنظر برای بهبودی مجدداً به رشته ورزشی خود بازشود.

این موضوع در بسیاری از بچه ها حتی به بروز افسردگی نیز خواهد انجامید. باید اشاره نمود که این مسئله به آن منزله نیست که کودک دیگر نمی تواند یک هویت اجتماعی جدیدی را برای خود شکل دهد، بلکه به سادگی نشان دهنده اهمیت چگونگی دید کودک در رابطه با دنبال اطراف او خواهد بود.

چگونه از هویت اجتماعی فرزند خود حمایت کنیم؟

طبیعتاً نقش والدین در شکل گیری و البته حفاظت از هویت اجتماعی بسیار پررنگ و تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل نیز مهم ترین کاری که پدر و مادر باید انجام دهند آن است که از نقش ها و هویت اجتماعی فرزند خود حمایت کنند. البته این بدان معنا نیست که بر روی تک تک نقش های اجتماعی او تأکید داشته باشند، بلکه باید آن ها را ترغیب کنند نا موقعیت ها و شرایط متفاوت تری را نیز امتحان کنند و سایر نقش های مهم تری را هم تجربه کنند، نقش هایی مانند نوه، خواهر و برادر، دانش آموز، همسایه و... بودن. با این حال اگر هر زمانی احساس کردید که فرزند شما به افسردگی و از دست دادن هویت اجتماعی دچار شده بهتر است که او را به یک مشاور ببرید تا مسئله را هر چه سریع تر حل نماید.

نشانه هایی که می تواند شما را در احتمال وجود مشکلاتی در هویت اجتماعی فرزندتان هدایت کند از این دست هستند:

  • از دست دادن علاقه و انگیزه به انجام فعالیت هایی که پیش از این دوست می داشت
  • خواب بیش از حد طبیعی
  • عدم وجود تمرکز برای انجام تکالیف مدرسه و مطالعه درس ه
  • افزایش یا کاهش میزان غذا خوردن
  • ابراز احساس غم و ناامیدی جدی
  • افزایش تحریک پذیری بیش از حد معمول
  • ترجیح گوشه گیری و جدایی از جمع دوستان و خانواده

منبع: verywellmind

منبع: برترین ها

به "هویت اجتماعی بچه ها را چگونه شکل دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت اجتماعی بچه ها را چگونه شکل دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید