راهکارهای برطرف رسوب کتری

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، تهران (پانا) - سماور و کتری معمولا به علت استفاده به طور مداوم رسوبات زخیمی در آن به وجود می آید، برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور چندین روش مناسب و کاربردی وجود دارد.

راهکارهای برطرف رسوب کتری

سماور و کتری از وسایل پر استفاده در هر خانه ای هستند که با گذشت زمان و استفاده مکرر رسوبات آهکی ضخیم در آنها به وجود می آید. این رسوبات آهکی سبب ایجاد ظاهر بدی در سماور و کتری شده و آب جوش را بدرنگ و بد بو می نماید و کیفیت آن را پایین می آورد. برای از بین بردن این رسوبات روش های فراوانی وجود دارد که در این بخش از نکات خانه داری نمناک شما را با این روش ها آشنا خواهیم کرد.

استفاده از حلال های آهک

ساده ترین روش برای از بین بردن رسوبات درون کتری و سماور استفاده از حلال های آهک است ، اما برای حفظ بهداشت و سلامتی بهتر است برای رسوب زدایی از راه های طبیعی و سالم بهره ببرید.

داغ کردن کتری

برای از بین بردن جرم های آهکی ، کتری را داغ کنید سپس درون آن آب یخ بریزید تا جرم ها از جدار کتری جدا شوند. در این روش اگر کتری بیش از حد داغ گردد لحیم آن از بین می رود.

ریختن سرکه در کتری

برای رسوب زدایی کتری و سماور میزانی سرکه درون آنها بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی نموده و بشویید دوباره کتری را از آب پر کنید و اجازه دهید ، بجوشد تا بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری برطرف گردد.

استفاده از فلس صدف

برای از بین بردن رسوب کتری و جلوگیری از رسوب مجدد آن ، درون کتری یا سماور فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک موجود در آب را به خود جذب کنند. برای اینکه کتری های نو رسوب را به خود جذب نکنند ، می توانید از این روش بهره ببرید.

استفاده از جوش شیرین

می توانید برای جرم گیری کتری و سماور میزانی جوش شیرین را در آب حل کنید. میزان آب باید دو برابر جوش شیرین باشد. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از سیب زمینی رنده شده

برای رسوب زدایی از سیب زمینی رنده شده بهره ببرید. با توجه به میزان کتری دو یا سه سیب زمینی رنده نموده و درون کتری بریزید سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، درون کتری یک تکه زاج سفید کوبیده شده ریخته و بگذارید نیم ساعت دیگر بجوشد سپس آب کتری را خالی نموده و آن را بشویید و آب تازه درون آن پر کنید و دوباره بجوشانید.

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری و از بین بردن رسوب ضخیم سماور از چند عدد لیموترش یا آبلیمو (کامل یا قاچ شده) بهره ببرید. در این روش لیموها را درون آب کتری ریخته و آب را 10 دقیقه بجوشانید تا رسوب کتری کنده گردد.

قرار دادن کتری در فریزر

اگر کتری کوچک است و میزان رسوبات آن کم است ، درون آن آب بریزید و نصف روزکتری را در جایخی یخچال قرار دهید. سپس آن را بشویید و با آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید تا جرم آهکی آن از بین برود.

حرارت دادن کتری

برای از بین رفتن جرم آهکی کتری چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید تا جرم ها از دیواره کتری کنده گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "راهکارهای برطرف رسوب کتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای برطرف رسوب کتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید