خبرنگاران ترامپ و السیسی درباره تثبیت آتش بس در لیبی توافق کردند

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، تهران- خبرنگاران- عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در گفت وگوی تلفنی، در مورد تثبیت آتش بس در لیبی و توقف درگیری ها در این کشور توافق کردند.

خبرنگاران ترامپ و السیسی درباره تثبیت آتش بس در لیبی توافق کردند

به نوشته الیوم السابع، بسام راضی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر گفت: در گفت وگوی تلفنی ترامپ و السیسی، آخرین تحولات مربوط به لیبی مورد بحث نهاده شد و رییس جمهوری، مواضع ثابت و راهبردی مصر در قبال لیبی را تشریح کرد.

وی در شرح مواضع مصر در قبال لیبی، اضافه نمود: موضع قاهره، برگرداندن توازن ارکان کشور لیبی و حفاظت از نهادهای ملی و جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع امنیتی این کشور است.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تأکید کرد: دخالت های غیر قانونی خارجی باعث پیچیده شدن بحران لیبی و افزایش تنش ها می گردد که بر امنیت و ثبات منطقه ای تاثیر سوء خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری آمریکا نیز به همتای مصری خود گفته است؛ دغدغه های مربوط به پیامدهای ناشی از بحران لیبی بر منطقه را درک نموده و از کوشش های بی وقفه مصر در قبال مسأله لیبی قدردانی می نماید.

راضی همچنین اضافه نمود: در این گفت وگوی تلفنی 2 طرف تحولات مربوط به النهضه و همچنین بعضی مسائل مربوط به روابط دوجانبه را مورد بحث و آنالیز قرار دادند.

پیش تر رییس جمهوری مصر گفته بود: هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی، قانونی است.

السیسی اضافه نموده بود: هر گونه دخالت مستقیم از سوی کشور مصر، خواه برای دفاع از خود یا بنا به درخواست حاکمیت قانونی و منتخب لیبی باشد که همان مجلس نمایندگان لیبی بوده، قانونی است.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیار گسترده ای روبه رو بوده است.

این کشور در نهایت به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و بعضی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوبی نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ترامپ و السیسی درباره تثبیت آتش بس در لیبی توافق کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ و السیسی درباره تثبیت آتش بس در لیبی توافق کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید