انواع پارتیشن بندی اداری[

به گزارش وبلاگ آبی اناری ها، یکی از راهکارهای تفکیک فضا در محیط های اداری استفاده از پارتیشن است. پارتیشن بندی نوعی سیستم جدا کننده کاذب است که فضای اداری را به چند قسمت مجزا تقسیم بندی می کند؛ از این رو می توان فعالیت های افراد را تفکیک نمود و در هر قسمت فعالیتی جداگانه انجام داد. با ایجاد اتاق های مجزا، کارکنان نسبت به محیط کاری خود احساس مسئولیت پیدا کرده و برای مرتب کردن آن و دسته بندی اسناد و مدارک تلاش بیشتری می کنند.

انواع پارتیشن بندی اداری[

در واقع اجرای اینکار برای کارمندان حریم خصوصی ایجاد می نماید و هر کدام از آنها فضای شخصی یکسانی خواهند داشت. این نوع از پارتیشن ها در ابعاد و اندازه های مختلف و با متریال های گوناگون از جمله چوب، آلومینیوم و شیشه طراحی و تولید می شوند که در بخش های مختلف سازمان ها و شرکت ها می توان از آنها استفاده کرد.

علاوه بر جداسازی فضا از این نوع پارتیشن ها برای طراحی و دکوراسیون محیط های اداری نیز استفاده می نمایند. پارتیشن متحرک اداری و یا حتی ثابت از متریال های گوناگون و با تعداد جداره های مختلف ساخته می شوند که در ذیل به آن ها پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

کاربرد پارتیشن در محیط های اداری

  • جداسازی فضاهای ورودی

در محیط های اداری با توجه به متراژ آن ها بخش ورودی نقش به سزایی در ظاهر و طراحی مکان مورد نظر خواهد داشت که برای جداسازی آن می توان از پارتیشن استفاده کرد.

  • ایجاد اتاق های مختلف

یکی دیگر از کاربردهای پارتیشن های اداری ایجاد اتاق های کوچک و بزرگ در محیط های اداری، سازمان ها و شرکت ها می باشد. در فضاهایی که در آن محدودیت متراژ وجود دارد می توان از پارتیشن های اداری که قابل حمل و جابجایی هستند استفاده نمود.

  • پنهان کردن عیب ها

در برخی از سازمان ها و اداره ها دیوارهای کج و یا ستون های اضافی را مشاهده می کنید که علاوه بر اینکه در دکوراسیون محیط تاثیر نامناسبی دارند، مانع از ایجاد اتاقک های مورد نیاز در فضا خواهند شد. با استفاده از پارتیشن های اداری می توانید ستون ها را مخفی کرده و عیوب دیوارها را از دید پنهان نمایید.

انواع پارتیشن اداری از نظر جنس

پارتیشن MDF

این پارتیشن چوبی از ام دی اف ساخته می گردد، به نحوی که نمای ظاهری و حتی فریم بندی آن نیز از این ماده می باشد. MDF به دلیل داشتن سطح صاف، قابلیت روکش کاری و رنگ آمیزی دارد و در برابر تغییر شکل و خمیدگی مقاوم است. پارتیشن ام دی اف در برابر رطوبت و خوردگی استحکام بالایی دارد و نوعی عایق صوتی در محیط اداری محسوب می گردد که از انتقال صدا به بخش های مجاور جلوگیری می نماید.

پارتیشن شیشه و MDF

در این مدل از MDF به عنوان فریم و اسکلت بندی پارتیشن استفاده می گردد و شیشه برای پر کردن قاب آن به کار می رود. این پارتیشن به وفور در فضاهای اداری به کار می رود و این امکان را برای کارمندان فراهم می نماید که به محیط بیرون از حریم خصوصی خود نیز مشرف باشند.

پارتیشن ام دی اف با پروفیل آلومینیومی

آلومینیوم فلزی بسیار سبک در عین حال مقاوم است که استفاده از آن در پارتیشن بندی نمایی زیبا ایجاد می نماید. اصولا از آلومینیوم برای فریم بندی قاب پارتیشن ها استفاده می گردد، ام دی اف نیز برای پر کردن قاب به کار می رود. این پارتیشن قابلیت تغییر پذیری و جا به جایی را نیز دارد.

پارتیشن شیشه ای با پروفیل آلومینیومی

در این پارتیشن بندی از آلومینیوم برای فریم بندی و از شیشه به عنوان پر نماینده سطح استفاده می گردد. این مدل از طراحی منحصر به فردی برخوردار است و از شیشه های تک جداره، دو جداره و منحنی به صورت مات یا شفاف در اجرای آن استفاده می گردد. پارتیشن اداری شیشه ای این امکان را فراهم می نماید که با صرف هزینه ای ناچیز بهترین استفاده از محیط کار صورت گیرد. این جدانماینده قابلیت عبور نور را دارد و نوعی عایق صوتی برای جلوگیری از انتقال سر و صدا نیز محسوب می گردد. پارتیشن شیشه ای راش دکور یکی از محصولاتی است که می توانید از کیفیت آن مطمئن باشید.

انواع پارتیشن اداری از نظر تعداد جداره

پارتیشن اداری تک جداره

پارتیشن های تک جداره به صورت قاب هایی یک تکه با حالت ایستاده اند. وزن آن ها سبک بوده و به راحتی می توان آنها را جا به جا نمود. پارتیشن تک جداره ظاهری ساده دارد و تنوع در آن نسبت به مدل های دو جداره کمتر است. معمولا در این نوع پارتیشن استفاده از یراق آلات اضافی مانند پرده کرکره مرسوم نمی باشد. لازم به ذکر است که قیمت آن نسبت به پارتیشن های دو جداره ارزان تر است.

پارتیشن اداری دو جداره

در پارتیشن های دو جداره برای نگه داشتن پنل ها از ستون استفاده نمی گردد زیرا آن ها به اندازه کافی مقاوم بوده و استحام آنها باعث می گردد بدون نیاز به ستون بر روی زمین قرار گیرند. در این مدل می توان از پرده کرکره در فضای مابین شیشه ها استفاده نمود.

یکی از مزیت های پارتیشن دو جداره عبور کابل های شبکه و سیستم در قسمت های مابین پنل هاست. بطور تقریبی مدل های دو جداره دو برابر مدل های تک جداره هزینه در بر خواهند داشت ولی آنچه در مدل های دو جداره قابل توجه است تنوع بیشتر در محصولات و زیبایی در مدل هایی است که تا سقف امتداد دارند. پارتیشن های دو جداره وظیفه عایق صوتی را بر بهتر عهده دارند.

ویژگی های پارتیشن بندی محیط اداری

  • پارتیشن بندی نیاز به زمان طولانی برای نصب ندارد و به آسانی و به سرعت اجرا می گردد.
  • پارتیشن ها نوعی عایق صوتی هستند و از عبور سر و صدا جلوگیری می نمایند.
  • پارتیشن ها بعد از نصب قابل جداسازی و جا به جایی هستند.
  • این نوع پارتیشن بندی قابلیت نصب پرده کرکره را دارا می باشد.
  • پارتیشن ها قابل تعمیر و یا تعویض هستند.
  • پارتیشن بندی در رنگ های مختلف قابل اجرا می باشد.
  • مزایای پارتیشن نسبت به کاغذ دیواری این است که به راحتی می توان آن را از دیوار جدا کرده و در جای دیگر دو مرتبه استفاده نمود.
  • زمانی که به جای دیوار ساختنی از پارتیشن استفاده می کنیم نیازی به رنگ و ابزارهای تزیینی نیست.
  • در صورت نیاز به افزایش خاصیت عایق بودن پارتیشن نسبت به حرارت و صدا می توانیم فوم های مخصوص در داخل پارتیشن قرار دهیم.
  • در صورت نیاز به ضد آب بودن پارتیشن می توانیم از تکنولوژی نانو استفاده کرده و این قابلیت را افزایش دهیم.
  • پارتیشن ها قابلیت نصب کمد و قفسه بندی را دارند و می توان دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر را با این نوع پارتیشن طراحی نمود.
  • این سازه ها ظاهری زیبا به محیط کار شما می دهد.
  • پارتیشن ها سازه هایی بسیار سبک هستند و آسیبی به ساختمان شما نمی زنند.
  • قابلیت اجرا در ارتفاع های مختلف (از کف تا سقف و یا کوتاهتر) دارند.
  • قابلیت استفاده بهینه از کل فضاهای موجود را دارند.
  • پارتیشن ها مقرون بصرفه و دارای طول عمر بالا هستند.

نقاط ضعف پارتیشن بندی

  • در پارتیشن های بسته میزان برقراری ارتباط با همکاران کاهش پیدا می نماید.
  • در صورت استفاده بیش از حد از پارتیشن بندی، محیط شلوغ می گردد و احساس خفقان و فشردگی به کارکنان دست می دهد که باعث کاهش راندمان می گردد.

مراحل پارتیشن بندی محیط اداری

  • بازدید اولیه

اولین مرحله، بازدید از محل مورد نظر و اندازه گیری متراژ فضا می باشد. در این مرحله کارفرما نیاز های خود را درخصوص فضا های مورد نیاز، تعداد پرسنل و نوع چینش آنها مطرح می نماید. در قسمت برداشت اولیه، کارشناسان قسمت هایی همچون ورودی ها، پنجره ها، اوکابه پنجره ها، طرح و جنس سقف، سرمایش و گرمایش، هوا سازها و در آخر جهت های حمل قطعات پارتیشن ها به محل نصب را مورد بررسی قرار می دهند.

  • طراحی

در این مرحله پس از ترسیم پلان فضا های مورد نظر، با در نظر دریافت تمامی نیاز های اعلام شده توسط کارفرما، پارتیشن بندی فضا به صورت دو بعدی توسط طراحان مجموعه پارتیشن ساز مورد بررسی قرار می گیرد.

از مهم ترین نکات مورد نظر در این مرحله تحلیل جهت های رفت و آمد، ابعاد راهرو ها برای دسترسی کاربران و کاربری منطقی اتاق ها براساس نیاز پرسنل می باشد. در برخی از موارد که بدلیل عدم امکان اجرای خواسته های کارفرما در فضاهای موجود طراحی دچار نقص می گردد، طراحان اقدام به ترسیم نقشه هایی به صورت پیشنهادی با بالاترین استفاده بهینه از فضاهای موجود می نمایند و بصورت کامل در اختیار کارفرما قرار می دهند.

  • تایید طراحی و معین رنگ

در این مرحله پس از بررسی کامل طرح ها توسط کارفرما و معین طرح نهایی که در آن متراژ نهایی و تعداد درب ها به صورت کامل معین شده، برآورد قیمت به کارفرما اعلام می گردد. معین رنگ ام دی اف نیز در این مرحله صورت می گیرد.

  • چک کردن سایز نهایی

این مرحله به منظور کنترل برای تطابق اندازه های موجود در نقشه ها با فضای موردنظر جهت اجرای پارتیشن اداری انجام می گیرد. قطر دیوارها، ابعاد داکت های برق و جنس سقف ها برای اتصال پارتیشن از نکات مهمی است که می بایست هنگام چک کردن سایز به دقت بررسی گردد. برای بالا بردن دقت در اجرای پارتیشن بندی، کلیه جزئیات موجود در نقشه ها بر روی زمین ترسیم می گردد تا کامل ترین و با کیفیت ترین پارتیشن در دستورکار بخش اجرایی این مجموعه قرار گیرد.

  • ساخت پارتیشن های اداری

مجموعه پارتیشن ساز با بهره گیری از دستگاه های روز دنیا و با سرعت بالا، اقدام به ساخت پارتیشن های اداری می نمایند. پس از برش و آماده سازی، قطعات مختلف از جمله ام دی اف ها، پرده ها و شیشه ها بسته بندی شده و برای حمل آماده می گردد.

  • نصب

نصب بعنوان آخرین مرحله در اجرای پارتیشن بندی یک فضای اداری محسوب می گردد که از مهم ترین و دشوارترین قسمت های پارتیشن بندی اداری می باشد و باید با دقت و ظرافت تمام انجام پذیرد تا سازه ای ایده آل و جذاب بوجود آید.

قیمت پارتیشن اداری

عوامل متعددی در قیمت پارتیشن اداری نقش دارند؛ از جمله مواد اولیه در ساخت آن، تک جداره یا دوجداره بودن، ارتفاع، امکانات جانبی، خدمات پس از فروش و گارانتی، نوع یراق آلات و دستمزد نصب. در ساخت پارتیشن های تک جداره از یک پنل استفاده می گردد اما پارتیشن های دوجداره متشکل از دو پنل هستند، در نتیجه قیمت آن ها بالاتر است.

همچنین امکانات جانبی پارتیشن را نمی توان نادیده گرفت، زیرا گاهی اوقات در فضای خالی بین پنل ها کمد تعبیه می نمایند که مسلماً قیمت آن با نمونه تک پنلی متفاوت می باشد. در هر صورت هنگام خرید پارتیشن اداری تمام موارد را در نظر بگیرید تا خریدی آگاهانه و مقرون بصرفه داشته باشید. تنها نکته ای که هیچ گاه از قلم نیاندازید کیفیت متریال مورد استفاده است، زیرا مواد با کیفیت سال ها بدون آسیب باقی مانده و زیبایی خود را حفظ خواهند کرد.

شرح محصولقیمت محصولتاریخ بروزرسانی
پارتیشن دوجداره آلومینیومی 7,450,000 ریال1399/5/7
پارتیشن تمام ام دی اف4,500,000 ریال1399/5/7
پارتیشن شیشه ای2,000,000 ریال1399/5/7

انتخاب مجری برای پارتیشن بندی اداری

از آنجا که اجرای صحیح و اصولی پارتیشن بندی در محیط های اداری با توجه به حساسیت تقسیم صحیح فضاها و همچنین جلوگیری از ایجاد فضاهای مرده، بسیار با اهمیت می باشد، می بایست در انتخاب مجری حرفه ای در این مورد بسیار سختگیری نمود.

علاوه بر استفاده از مصالح و یراق آلات با کیفیت، خود شخص نیز می بایست با داشتن تجربه کافی و احاطه کامل بر نقشه اجرایی شروع به فعالیت و نصب پارتیشن ها نماید و مشاوره های لازم را نیز قبل از طراحی و اجرا به کارفرما ارئه نماید.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی انواع پارتیشن های اداری و ویژگی های آن پرداختیم. همانطور که دیدید پارتیشن ها سازه هایی هستند که به جداسازی و بهینه کردن فضا کمک می نمایند و محیطی سرشار از آرامش و زیبا را برای شما به ارمغان می آورند. امیدواریم با ارائه این مقاله به انتخاب هرچه بهتر سازه ای باکیفیت و متناسب با نیاز، به شما عزیزان کمک کرده باشیم.

آیا در محل کار شما از پارتیشن استفاده شده است؟ جنس و مدل آن چیست؟ چه مزایا و معایبی برای شما و همکارانتان در پی داشته است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این مورد با ما در ارتباط بگذارید.

پارتیشن چیست؟

پارتیشن نوعی سیستم جدا نماینده کاذب است که فضای اداری را به چند قسمت مجزا تقسیم بندی می نماید.

انواع پارتیشن های اداری چیست؟

پارتیشن ام دی اف، پارتیشن شیشه و ام دی اف، پارتیشن ام دی اف با پروفیل آلومینیومی، پارتیشن شیشه ای با پروفیل آلومینیومی، پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره

پارتیشن اداری چه ویژگی هایی دارد؟

سبک، مقرون بصرفه، زیبا، ایجاد حریم خصوصی، طول عمر بالا، قابلیت تعمیر و تعویض، عایق صدا

قیمت پارتیشن بندی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این محصول به عواملی مانند جنس، نوع، کیفیت، مقدار متریال مورد استفاده و میزان تزیینات بستگی دارد.

منبع: ساختمانچی

به "انواع پارتیشن بندی اداری[" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پارتیشن بندی اداری["

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید